Szeptember eleji helyzetkép

Káposzták rács mögött. Na jó, nem rács, hanem drótháló, méghozzá uborkának. Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mégis miért fejes saláták kuporognak a tövében? A válasz nagyon egyszerű: hiába a profin elkészített állandó támrendszer, nem lehet minden évben uborkát (vagy tököt, dinnyét, kabakosokat) ültetni alá. Régebben, amíg át nem vettem az uralmat a kertben, ez volt a gyakorlat, és egy idő után látványosan nem tetszett a növényeknek.  Most harmadik éve foglalják el ezt a helyet a legkülönfélébb zöldségek, a salátákon kívül volt már spenót, futóbab, lugasparadicsom, fehér mustár, lilahagyma, a nagy visszatérést jövőre tervezem, uborka mellett jó lenne egy kis egérdinnye is csemegének (Valeyrac Exotics-nál kiszemelve). A mögötte látható vörös-és kelkáposzták június végén kerültek ki; igazából mind a mai napig csodálkozom, hogy életben vannak, mert az ültetésükkor az ásót is alig tudtam a földbe nyomni az aszály miatt. Némi kínlódás után egy-egy kislapáttal kapart, trágyával épp hogy megtöltött lyukba gyömöszöltem szerencsétlen palántákat, adtam nekik vizet, és elkönyveltem, hogy ezekből aztán úgysem lesz semmi. Telt-múlt az idő, a rendszeres locsolás mellett az elmaradt csapadék is megérkezett, így mára ezek tűnnek a legígéretesebb káposztáknak az egész Káoszkertben (a korábban ültetett vörösek sajnos elég gyatrán néznek ki, azokon jobban meglátszik a hosszas szárazság.)

dscf1116.JPG

 

 Canasta  fajtájú, vöröses levélszínű salik. Júliusban vetettem őket tálcába, elég szépen megnőttek. 

 

dscf1118.JPG

Lassan pincébe kerül a krumpli is. Rekordtermés biztosan nem lesz, sajnos az aszályos időszakban nem tudtam eleget öntözni, így a bogarak is jobban felbátorodtak, mint tavaly, de sebaj, a paprikás krumplinak való azért meglesz belőle. A már felszedett sorok helyére némi kapás lazítás (azt sem vesszük túl komolyan) után azonnal rozsot vagy fehér mustárt vetek, így a talajforgatás és a terület üresen hagyása is elkerülhető. A szakirodalom szerint így zavarjuk legkevésbé a talajban munkálkodó hasznos élőlényeket, és nem mellesleg tavasszal a kőkemény, tyúkhúrral szőnyegszerűen benőtt dzsindzsa helyett porhanyós és gyommentes a föld. Márciusban felszedve azonnal vethető utánuk a sárgarépa és a petrezselyem, vagy ami épp jólesik, rozs esetén a keresztesvirágúakkal sem kell óvatoskodni.   

dscf1112.JPG

Másodvetés uborka. El van kényeztetve, de nem látszik rajta úgy, mint kellene. A júliusi esők után kiadós adag lótrágyával, komposzttal megrakott töltésre ültettem a fólia alatt csigabiztos magasságban (= öreg hokedli tetején) nevelt tizennégy palántámat, hogy pótolni tudjam a lassan, de biztosan kipusztuló kígyóuborkát. (Kicsit szégyellem, de a májusi vetésű uborka nálam sose marad meg augusztus közepénél tovább, addig viszont többnyire tisztességgel terem. A sokat emlegettet fránya aszályt az is megsínylette, enni, kovászolni volt bőven, de télire való savanyúságnak nem jött össze egyszerre elegendő számú, apróka termés.) Bőszen locsolom naponta-kétnaponta, de az eredmény sokszor csak kicsi, de annál nagyobb magokkal teli, puffadt kis uborkákban mutatkozik meg, amik salátának még elmennek, savanyítani már nem. Időnként kihoz néhány tetszetős, normális küllemű termést, bízom benne, hogy lesz még belőlük több is. A csapadékot és a párás levegőt láthatóan igényli, így meghálálja a tövéhez még zölden odahordott csalánt éppúgy, mint a rozsszalmát, aminek maradék szemeiből azóta szépen zöldbe borult az ágyás, így legalább a zöldtrágyavetést itt is letudtam.

dscf1120.JPG

Pagoda karfiol. Két éve még nem hittem, hogy ez a képeskönyekbe illő növény valaha is megterem majd a kertemben, tavaly meg már ebből készült a rakott karfiol késő ősszel.  A hiedelmekkel ellentétben nem túl igényes növény, a fejes káposzták a növényvédelmet illetően sokkal hisztisebbek tudnak lenni nála, míg ez egy kis zsurlólével és fahamuval, rendszeres öntözéssel bőven megelégszik, még a földibolhák is kevésbé estek neki, mint a többi keresztesvirágú növénynek. Mégsem olyan egyszerű a termesztése, ugyanis őkelme imádja minél későbbre, lehetőleg novemberre halasztani a virágzást, nem megfelelően időzített ültetésnél így könnyen előfordulhat kudarc, míg túl korai palántázás esetén a meleg hatására szanaszét álló apró rózsákat hoz. A tavalyi sikereken felbuzdulva jó néhányan vannak most, erősek, vidámak és egészségesek, csak épp a virág kezdeményét nem látni még a közepükben, ami így szeptember közepe felé már kicsit aggasztó. Eddig egy kis 15-szörösére hígított erjesztett csalánlével próbáltam noszogatni őket, ez a trükk tavaly bevált, a betakarításig úgyis bőven letelik a szükséges 3-4 hét. Emellett  - mivel tudtommal Olaszországból származnak a drágák - minden nap némi fejcsóválás kíséretében elmondom nekik, hogy ne érezzék magukat ennyire otthon, nálunk december elején már kemény fagyok vannak, tessék belehúzni.

dscf1119.JPG

Lila karfiol. Mindössze három palántám lett ebből a zöldséges üzletek kínálatában is csak igen ritkán fellelhető  csodából,de ezt már utólag nagyon bánom, el tudnék viselni belőlük akárhányat is. Ha jól emlékszem, június végén történt a kiültetés, azóta minden felesleges feltűnést kerülve, kártevőmentesen meghúzódtak a kert egy félreeső sarkában, mígnem egyszer csak megjelentek rajtuk a rohamosan növekvő, álomszép sötétlila rózsák. Egyetlen hátrányuk, hogy főzés közben a  mesés lila árnyalat halványzöldnek adja át a helyét, így a tányéron már nem sokkal látványosabb a brokkolinál, így nem árt, ha még a kertben kigyönyörködjük magunkat benne.

lila_karfiol.png

Hógolyó nyáron, akarom mondani ősszel. Kései érésű, nálam az ideiek közül utolsónak célba ért dinnyefajta, a szóbeszéd szerint karácsonyig is eltartható. Nálunk persze nem fogja kibírni az ünnepig, mivel elég gyorsan pusztítjuk... A tavalyi fél kilós-hetvenöt dekás darabok helyett ebben az évben nem nagyon akartak megállni két kiló alatt, a legnagyobb a hármat is meghaladta. Halványzöld húsa ízletes csemege, és még a régóta gazolásra váró eperágyások látványa sem tűnik olyan szörnyűnek utána...

dscf1109.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://kaoszkert.blog.hu/api/trackback/id/tr2312810594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez vagyok 2017.12.03. 16:22:58

Nem szeretem az F1 jelzésű magokat, de az uborka esetében kivételt teszek. A Joker F1-et március elején vetem el és május elején ültetem ki szabadföldbe. Akkor már virágok is vannak rajta. A fagyokig terem, eleinte bőségesen, aztán egyre kevesebbet, de lehet rá számítani egy-egy finom saláta erejéig. Vagy csak úgy a kertben jártamban-keltemben beeszek párat. Én is felfuttatom rácsra. A legtöbb komposztot és a legvastagabb zöldmulcsot igényli. A zöldmulcsozásnak köszönhetően nem, vagy csak nagyon keveset öntözök. általában. Az uborkát öntözöm legtöbbet, aszály esetén hetente kb. 3 litert bokronként és havonta teszek a vízbe csalánfőzetet 1:10 higításban.

Káoszkert 2017.12.03. 17:07:04

@Ez vagyok: Nálam eddig a Marketmore 76 a legmegbízhatóbb fajta, amit eddig kipróbáltam, a berakóuborkák aszály idején egyszerűen sztrájkba kezdenek, a Marketmore terem, de egy idő után az is megsínyli, hiába öntözöm. Sajnos nálam a zöldmulcs nem megoldott, a kertben egyre kevesebb a füves terület, amit kaszálni lehetne, szomszédokkal sem vagyok annyira jóban, hogy tőlük elvihessem a fűnyiradékot, ami kevés van belőle, általában fiatalabb palánták körül köt ki (pl. brokkolinak tetszett), pedig látszik, hogy jól jönne mindenhová. Szerintem a uborkának a víz mellett a légköri szárazság is nagyon betesz, rácson főleg, ha meg a földön futtatom el , a kígyóuborka szemmel láthatóan nem díjazza. Csalánlevet én csak a termőre fordulás kezdete előtt 3-4 héttel használok utoljára, később már nem, azt olvastam, megnövelheti a termés nitráttartalmát. Nálam egyébként a 20-szoros hígítás lett a nyerő, úgy tapasztaltam, a tíz már sok lehet (pl. a paradicsomnak, burjánzani kezdett tőle tavalyelőtt, mintha műtrágyát kapott volna), a húszas viszont kéthetente adva szinte csodát tett idén a sárgadinnyével. A Jokerrel mindenesetre teszek egy próbát jövőre :-)

Ez vagyok 2017.12.03. 17:42:32

Nekem is két kertész hozza a zöld kaszálékot. Ők is örülnek, hogy elférnek az autójukban és nem foglalják el a helyet a zsákok a kerti szerszámaik mellett. Plusz még az elhelyezéséért sem kell nekik fizetni. Nézzél szét, hol adják ki a kertgondozást és beszéljél a kertészekkel.
A csalánlével kapcsolatban igazad lehet, mert nálam mint írtam is, szinte már nyomasztóan hatalmasra nől minden :) Például a paradicsom is csak azért egy másfél méteres zöld bujaság, pedig majdnem egyszálra kacsolom, mert letetejezem. Az is igaz, a krumplira nem szoktam csalánt öntözni, mégis hatalmas lesz a szára.

Káoszkert 2017.12.03. 22:41:23

Sajnos nekünk szomszédokból ritka szörnyűek jutottak, nem lehet velük együttműködni, egyelőre nem ismerek senkit a környéken, akinél összeszedhetném a kaszálékot, a lakók maguk sem gyűjtik össze, általában ott hagyják a lekaszált részeken. Kertes házas övezetben élek egyébként, nem hétvégi kertekről van szó, így a szállítás nem okozna gondot, viszont komolyabb takaráshoz rengeteg kéne, évről évre növekszik a kert, imádok új fajtákat kipróbálni, emellett mindenből a négytagú család teljes ellátásra kell termelnem, friss fogyasztáshoz, befőzéshez, savanyúságokhoz is.
A csalánlevet én is tízszeresben kezdtem el használni pár éve, aztán több helyen olvastam, hogy erjesztett növényi levekből (teákra ez nem vonatkozik), elegendő a 20-30-szoros hígítás 2-3 hetente. Eleinte kételkedtem a hatékonyságában, de úgy néz ki, működik a dolog, bár én használok istállótrágyát is a komposzt mellé. Nem tudom, ismered-e Christa Weinrich Vegyeskultúrák a kiskertben c. könyvét, ebben sok hasznos tippet ír a levekről, ők a fuldai kolostorkertben szintén nem trágyáznak, kizárólag komposzttal és levekkel oldják meg a tápanyag-utánpótlást. Lehet én is kipróbálom majd, csak nyilván kicsivel nagyobb odafigyelést igényel. Másik kedvencem Rasztik Viktória Az ökokertek növényvédelme c. műve, kapni nem lehet már sehol, de nagyobb könyvtárakban megvan, abban növényfajokra lebontva minden lehetséges kártevő és betegség ellen fel vannak sorolva a hatásos házi készítésű biolevek, zöldség-és gyümölcstermesztésben is.

Ez vagyok 2017.12.04. 17:32:51

Az egyik szomszédunk sokáig nem is tudta, hogy a kertészeik hozzám hozzák a lekaszált füvet. Ezt a kertészekkel kell megbeszélni. Manapság sok olyan ház van, ahol rendszeresen kertészek tartják rendben a kertet, miközben az ottlakók nincsenek is otthon.
Az én első infóm is a fuldai apátság biokertjéről olvasott volt. Aztán rátaláltam egy oldalra cuccos com, ahol a hobby-hobbykert útvonalon lehet eljutni a hagyományos zöldségek termesztéséig. Én szinte ugyanúgy csinálok mindent, ahogy ő leírta az ásástól kezdve a betakarításig. Két éve tartom vele levélben is a kapcsolatot és mindig köszönettel kezdem, mert a Magyarország legszebb konyhakertje versenyen azóta kapok díjat és ez az ő díja is :)

Káoszkert 2017.12.04. 20:17:26

@Ez vagyok: Nálunk mindenki helyben lakik, ha nem gondozza a kertet, akkor maximum ismerőssel nagyjából lenyíratja a füvet pár forintért, kertészek nincsenek. A cuccossal kapcsolatban nem bánod, ha írok privátban emailt? Én is rengeteget tanultam az ottani írásokból, de a szerzőjük kilétére nem sikerült fényt derítenem, pedig lenyűgöző dolgokat csinál.

Ez vagyok 2017.12.05. 16:42:05

Én is a honlapon lévő címre írtam és válaszolt :)

Káoszkert

Egy nem közösségi kicsit sem mintakert naplója. Ahol a permetlé nem méreg, a macska nem ellenség, az étel nem pénz!

Friss topikok

  • Káoszkert: @Ez vagyok: Köszönöm az elismerő szavakat, igazán nem érdemeltem ki őket, azért szerintem a két mé... (2018.03.30. 00:25) Két fagy között
  • Káoszkert: @RHalacska: Kedves Kommentelő! Az írásommal többek között arra próbáltam rámutatni, hogy az "erőfo... (2017.12.14. 18:17) Hogyan ne őrüljünk bele...?
  • Ez vagyok: Én is a honlapon lévő címre írtam és válaszolt :) (2017.12.05. 16:42) Szeptember eleji helyzetkép
  • Ez vagyok: Én a tápanyag utánpótlásként komposztot, csalán- és zsurlófőzetet, kávézaccot használok. Trágyát n... (2017.12.03. 17:51) Rozs és eper, meg a többiek
  • Ez vagyok: Ez az írás annyira tetszett, hogy egyhuzamban elolvastam az összeset. (2017.12.03. 15:57) Télköszöntő saláta
süti beállítások módosítása